Drodzy rodzice!
Dla opanowania poprawnej wymowy aparat artykulacyjny dziecka musi być wygimnastykowany. Taka gimnastyka dokonuje się podczas czynności życiowych: prawidłowego oddychania, gryzienia, żucia, połykania. Jednakże częste zabawy angażujące narządy artykulacyjne przyczyniają się do ich wyćwiczenia, niezbędnego do wyraźnego mówienia.
Ćwiczenia oddechowe
1. Zdmuchiwanie kawałków waty lub styropianu najpierw z gładkiej powierzchni a następnie z szorstkiej.
2. Nadmuchiwanie balonika jednym wydechem.
3. Dmuchamy na pasek papieru 2x6 cm, aby papier najdłużej utrzymywał się pod takim samym kątem.
4. Robienie dużej ilości baniek mydlanych poprzez wydychanie powietrza przez rurkę.
5. Huśtanie zabawki – leżenie na plecach, na brzuchu; książka a na niej zabawka, wdech i wydech, aby zabawka nie spadła.
6. Ćwiczenia oddechowe wspomagane ruchem rąk naciskamy palcami brzuch, ręce na biodrach wdech ręce w tył (łokcie), wydech łokcie do przodu.
7. Rozkrok, wdech- ręce w górę, wydech w dół.
Ręce bokiem w górę- wdech, nogi ugięte ręce w dół- wydech.
8. Dmuchamy na kawałki styropianu i wymawiamy głoskę: f, sz, cz, ch.
Wargi
1. Zaciskanie warg naprzemiennie: górna na dolną, dolna na górną.
2. Mocne wydmuchiwanie powietrza, zaciskamy wargi.
3. Rozciągamy wargi jak przy głosce “i”.
4. Rozchylanie warg jak przy głoskach u – e, u –l.
5. Wysuwamy wargi do przodu wargi, ruchy okrężne w jedną i w drugą stronę.
6. Cmokanie.
7. Parskanie – wprawianie warg w drgania.
8. Ściągamy wargi jak przy “u” i cmokamy – robimy całuski.
9. “Ryjek” – robimy całuski, aby było widać zęby.
10. Robimy ryjek i podciągamy górną wargę do nos.
11. Wciągamy policzki do wnętrza buzi.
12. Gra na grzebieniu.
13. Ssanie górnej wargi a później dolnej.
14. Zamknąć zęby i rozciągać wargi, aby zęby były widoczne.
Język
1. “Miseczka” – język szeroki dotykamy do górnych zębów.
2. Unosimy język na górną wargę – raz szeroki raz wąski.
3. Czubek języka dotykamy raz do górnych raz do dolnych zębów.
4. Czubkiem języka liczymy wszystkie zęby.
5. Masujemy językiem podniebienie.
6. Wpychamy policzki czubkiem języka, raz z jednej, raz z drugiej stron
7. „Śliweczka” – przesuwamy język z jednej strony na drugą.
8. “Rynienka” – język “w rulon” i dmuchamy.
9. “Przyssać” całą masę języka do podniebienia do podniebienia i chwilę przytrzymać.
10. “Przyssać” całą masę języka i mlaskać.
11. Środek języka “przyssać” i kląskamy.
12. Język do górnych zębów i “wypychamy” powietrze.
13. Czubek języka między wargi i “parskamy”.
14. Język do góry i staramy się wypowiedzieć t-d, t- d- t…
Podniebienie miękkie
1. Ziewanie – opadanie i unoszenie podniebienia miękkiego.
2. Wdech powietrza nosem, wydech ustami.
3. Wdech powietrza ustami i wydech ustami (nos zaciśnięty).
4. Energiczne wymawiamy dz- k, uk, ch, uch.
5. Gęganie gąski – buzia otwarta.
6. “Chory miś” – naśladowanie kaszlu, chrząkanie, płukanie gardła, chuchanie.
7. Odkurzacz – wciągamy powietrze przez rurkę, aby wata (styropian) przykleił się do końca rurki i przenosimy na drugą stronę.
8. Wciągamy policzki do wnętrza jamy ustnej, a następnie rozluźniamy je.
https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka
https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy